Axelvärk

Du har säkert redan sett en massa olika rehab-övningar för axeln och den såkallade rotatorcuffen. Med eller utan gummiband och allt vad man kan tänkas använda sig av.

Det är inga dåliga övningar i sig men många gånger så missar man poängen med sin rehab. Det handlar inte alltid om att få en specifik muskel eller muskelgrupp starkare. Många gånger handlar det bara om att få en kroppsdel och rörelse som för tillfället är smärtsam, att bli mindre smärtsam. (Vrf den blir känslig kan bero på olika saker, exvis överansträngning)

Vi jobbar med en form av exponeringsterapi där vi tar något som initialt är smärtsamt och ser om vi kan få det tolerabelt. Ofta kan man åstadkomma detta relativt enkelt men ibland behöver man tänka till lite mer och prova sig fram.

I detta exempel har vi någon som lider av axelsmärta. Att föra armen över huvet eller pressa över huvet utlöser obehag/smärta i axeln i olika grad hos individen.

Det vi skulle kunna prova initialt är om pressrörelsen blir tolerabel av att ha armen mer framför kroppen till skillnad från att ha den mer åt sidan. En sån, tillsynes, enkel förändring kan många gånger göra en märkbar skillnad.

Sen börjar man jobba där ifrån med kontinuerlig exponering. Vi utsätter axeln för något som känns tolerabelt och med tiden kommer förhoppningsvis smärtan/obehaget och skadan adapteras och förändras till det bättre, man återfår normal rörelse och minskad smärta i axeln.

Kontentan är följande: Rehab behöver inte vara så krångligt, du behöver inte ha 25-stycken gummiband, balansbrädor m.m. Många gånger räcker det bara med att tillfälligt modifiera övningar. Ju mer du kan fortsätta ostört och behålla det du värdesätter under en skadeperiod, desto bättre.

Behöver du vägledning eller någon som tittar närmare på din axelskada kan du alltid besöka mig för en konsultation och behandling!